طب سنتی در بارداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

اهمیت طب سنتی در ویزیت آنلاین مشاوره مامایی و دوران بارداری

در ویزیت آنلاین مشاوره مامایی یکی از مهمترین مباحثی که درباره آن صحبت می‌شود مراقبت های  دوران بارداری و قبل از زایمان از جمله موارد مربوط به تغذیه مادر است. درباره این موارد به تفصیل در طب سنتی در بارداری بحث شده و اظهار نظرهای جالبی از متخصصین این حوزه صورت گرفته است. استفاده از داروهای گیاهی در سراسر جهان در میان زنان باردار رشد قابل توجهی داشته است.

استفاده از طب سنتی در بارداری در بسیاری از کشورها حتی کشورهای پیشرفته نیز در حال افزایش است و مهمترین دلیل آن به صرفه بودن این تخصص در درمان و سهولت دسترسی به آن است. به همین دلیل است که استفاده از داروهای گیاهی در بین زنان باردار به دلیل مقرون به صرفه بودن در درمان و سهولت دسترسی در بسیاری از کشورهای کم درآمد و با درآمد بالا رو به افزایش است.

ویزیت آنلاین مشاوره مامایی
ویزیت آنلاین مشاوره مامایی

در این مطلب راجع به موارد زیر صحبت می‌کنیم: 

  • طب سنتی چیست و چه اهمیتی در بارداری دارد؟ 
  • تغذیه مادر در زمان بارداری از دیدگاه طب سنتی چگونه است؟
  • در دوران بارداری از خوردن چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

طب سنتی در بارداری چیست؟

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت طب سنتی مجموع دانش، مهارت و عملکرد مبتنی بر نظریه ها باورها و تجربیات بومی فرهنگ های مختلف می‌باشد که در زمینه حفظ سلامت و همچنین پیشگیری، تشخیص، بهبود و درمان بیماری های جسمی و روانی استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کشورها به طب سنتی اعتقاد داشته و از آن در درمان ها و مراقبت های اولیه استفاده می‌کنند. 

طب سنتی دارای ۶ اصل بسیار مهم است که همواره بر روی آنها متمرکز می‌باشد: 

  • تغذیه
  • محیط
  • فعالیت فیزیکی
  • الگوی خواب
  • احساسات 
  • پاکسازی بدن از مواد زائد

اما چرا در مشاوره مامایی با شما از طب سنتی صحبت می‌کنیم. آیا این تخصص در بارداری و مراقبت های پیش از زایمان اهمیتی دارد یا خیر؟ 

همانطور که گفته شد طب سنتی بر پایه ۶ اصل مطرح شده در بالا بنا شده است. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که این تخصص اهمیت ویژه ای در سلامتی مادر در دوران بارداری دارد. اما چگونه؟ 

ویزیت آنلاین مشاوره مامایی
ویزیت آنلاین مشاوره مامایی

آیا در دوران بارداری تغذیه مادر دارای اهمیت است؟ آیا محیط زیستی که در آن تنفس میکند اهمیت دارد که آلوده باشد یا نباشد؟ آیا فعالیت فیزیکی شدید یا بسیار اندک بر سلامت جنین تاثیری دارد؟ و همچنین این سوالات را درباره الگوی خواب، احساسات و پاکسازی بدن از مواد زائد از خود بپرسید. جواب تمام این سوالات مثبت خواهد بود. سلامتی مادر و جنین وابستگی شدیدی به ۶ اصل مطرح شده در طب سنتی دارد. 

  • میزان تغذیه مادر و همچنین کیفیت غذایی که مصرف میکند تاثیر مستقیمی بر سلامت جنین خواهد داشت. 
  • استرس های شدید و خشم و عصبانی های ناگهانی می‌تواند کاملا بر سلامت جنین مؤثر باشد. 
  • داشتن فعالیت بدنی و تحرک کافی حین بارداری تاثیر بسزایی در سلامت فرزند شما خواهد داشت. 
  • نداشتن خواب کافی و فعالیت کاری زیاد و پر استرس به شدت بر روی جنین اثر منفی خواهد گذاشت. 

و مواردی از این دست که درباره همه آنها در مشاوره مامایی با شما مطرح خواهد شد. مواردی که تک تک آنها از لحاظ علمی بررسی شده اند و همه آنها در دوران بارداری بر سلامت مادر و جنین مؤثر هستند. 

تغذیه مادر از دیدگاه طب سنتی در ویزیت آنلاین مشاوره مامایی

بانوان در طول زندگی خود نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند. این نیازها در زمان بارداری اهمیت زیادی پیدا می‌کند چراکه آسیب پذیری در این دوران نسبت به بقیه دوران زندگی بیشتر است. اطمینان از داشتن رژیم غذایی سالم برای سلامتی مادر و فرزندش ضروری است که در مشاوره آنلاین مامایی درباره نحوه این رژیم غذایی مفصل با شما صحبت خواهد شد. 

در طول دوران بارداری نیاز به انرژی و مواد مغذی افزایش می‌یابد. چراکه جنین از غذایی که مادر در طول روز مصرف می‌کند، استفاده کرده و به واسطه آن رشد می‌کند. اما براساس طب سنتی رژیم غذایی مادر باید دارای چه مواد معدنی باشد تا رشد جنین به خطر نیفتد؟ 

تحقیقات نشان داده است که وجود مواد معدنی همچون ید، آهن، فولات، کلسیم و زینک در رژیم غذایی مادر از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین ثابت شده است که برای داشتن یک بارداری سالم تقریبا مادر به ۳۰۰ کالری در روز نیاز دارد. این مواد معدنی و این میزان کالری باید از موادی مانند پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات و غلات بدست آید. همچنین تاکید طب سنتی بر به حداقل رساندن استفاده از قندها و چربی ها می‌باشد که در ویزیت آنلاین مشاوره مامایی درباره راه و روش استفاده از این مواد غذایی ‌‌‌و میزان مورد نیاز آنها صحبت خواهد شد. 

نکته مهم اینجاست که رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل می‌تواند به کاهش برخی علائم مانند حالت تهوع و یبوست منجر شود. 

ویزیت آنلاین مشاوره مامایی
ویزیت آنلاین مشاوره مامایی

از مصرف مایعات غافل نشوید

مصرف مایعات یکی از مهمترین بخش ها در تغذیه دوران بارداری است. شما می‌توانید با نوشیدن چند لیوان آب در روز علاوه بر آب موجود در میوه ها و غذاهای دیگر مایعات کافی را برای بدنتان دریافت کنید. در ویزیت آنلاین مشاوره مامایی درباره میزان مصرف مایعات و همچنین میزان مصرف کافئین و شیرین کننده های مصنوعی با مامای خود مشورت کنید.   

مواد غذایی مناسب از دیدگاه طب سنتی در دوران بارداری عبارتند از:

  • سبزیجات: هویج، سیب زمینی، کدو تنبل، اسفناج، گوجه فرنگی و فلفل قرمز. فایده سبزیجات در داشتن پتاسیم و ویتامین آ در آنهاست.
  • میوه ها: مصرف طالبی، انبه، موز، زردآلو، پرتقال و گریپ فروت برای داشتن پتاسیم در آنها بسیار مفید است. 
  • لبنیات: مصرف ماست بدون چربی یا کم چرب، شیر بدون چربی و شیر سویا به خاطر داشتن کلسیم، پتاسیم و ویتامین دی و آ اهمیت زیادی دارد. 
  • غلات: مصرف غلات پخته شده برای داشتن آهن و اسید فولیک دارای اهمیت است. 
  • پروتئین: مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین مانند لوبیا و نخود، گوشت بدون چربی و ماهی بسیار مهم است. 

بر اساس طب سنتی از این مواد غذایی پرهیز کنید

این مواد غذایی می‌تواند به سلامت فرزند شما آسیب بزند. پس از مصرف آنها حین بارداری پرهیز کنید: 

  • شیر غیر پاستوریزه
  • فست فودها 
  • غذاهای دریایی خام و نیم پز
  • نوشیدنی های الکلی
  • کم کردن مصرف قند و چربی

ایمنی کلی داروهای گیاهی در دوران بارداری

نشانه های استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری ممکن است در مناطق و کشورها متفاوت باشد و می تواند مربوط به مادر یا کودک باشد . داروهای گیاهی ممکن است گاهی به عنوان بخشی از مراقبت مادر برای درمان مشکلات مربوط به بارداری و اغلب برای بهبود سلامت مادر و یا کودک متولد نشده استفاده شوند. شایع ترین نشانه های گزارش شده عبارتند از تهوع و استفراغ، عفونت های دستگاه ادراری، آماده سازی و یا تسهیل زایمان، سرماخوردگی یا آنفولانزا، مشکلات گوارشی (مانند یبوست، نفخ شکم)، شرایط درد، بهبود نتایج جنین، پیشگیری از سقط جنین، تسکین اضطراب، درمان و یا پیشگیری از کم خونی، استفاده شود.

علاوه بر این، استفاده از داروهای گیاهی در بارداری یک چالش بزرگ است، زیرا زنان باردار اغلب داروهای گیاهی را بدون مشورت آنها مصرف می کنند.به طوری که متسفانه هر کسی تجویز خودسرانه ای دارد که تبعات جبران ناپذیری دارد.

میزان استغاده پایین استفاده از داروهای گیاهی نیز در بررسی حاضر شناسایی شده است. این نشان می‌دهد که ارتباط مشترک ارائه‌دهندگان مشاوره ها مهم است، زیرا ممکن است خطرات بالقوه استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری و استفاده ناهماهنگ همزمان از داروهای گیاهی و سنتی را کاهش می دهد. در نهایت، با توجه به اینکه تأثیر سنتی و اجتماعی-فرهنگی ممکن است در استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری نقش داشته باشد، نیاز به درک بهتر دلایل و تسهیل کننده های استفاده از داروهای گیاهی در زنان باردار می باشد.توصیه ما هم همین است که حتما برای استفاده از طب سنتی از یک مشاوره مامایی کمک بگیرد.

علت مصرف زیاد از طب سنتی علاوه بر این، زنان باردار از داروهای گیاهی به دلیل در دسترس بودن زیاد، احتمالاً اثربخشی بهتر نسبت به طب مدرن، باورهای سنتی و فرهنگی در داروهای گیاهی برای درمان بیماری‌ها و هزینه نسبتاً پایین این داروها استفاده می‌کنند.

ویزیت آنلاین مشاوره مامایی
ویزیت آنلاین مشاوره مامایی

داروهای گیاهی

استفاده از داروهای گیاهی در طول زمان افزایش یافته است. رایج ترین گیاهان مورد استفاده عبارتند از: زنجبیل، زغال اخته، سنبل الطیب، برگ تمشک، بابونه، نعناع فلفلی، آویشن، شنبلیله، چای سبز، مریم گلی، انیسون، سیر و موارد دیگر است. استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری با وضعیت تحصیلی زنان، سطح درآمد خانوار و سن زنان مرتبط است.یرای استفاده حتما با یک مشاوره یا پزشک در ارتباط باشید.

شیوع استفاده از داروهای گیاهی در دوران بارداری در مناطق و کشورها متفاوت است. مطالعه چند ملیتی انجام شده در کشورهای مختلف نشان داد که 28.9 درصد از زنان باردار در دوران بارداری از داروهای گیاهی استفاده می کردند . بررسی در خاورمیانه نشان داده است که 82.2 درصد از زنان در دوره ای از بارداری از داروهای گیاهی استفاده می کردند. این مطالعه همچنین مشخص کرد که بسیاری از زنان در طول سه ماهه اول از داروهای گیاهی استفاده می کردند.

رعایت این موارد می‌تواند باعث سلامت تغذیه ای شما و فرزندتان در طول بارداری شود، پس آنها را جدی بگیرید. اما قبل از انجام هر کاری حتما با مامای مشاور خود درباره رژیم غذایی مناسب خود مشورت کنید، چراکه رژیم مناسب هر فرد با فرد دیگر متفاوت می‌باشد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در کنار همه ای این موارد حتما در روز زایمان از یک مامای همراه خوب استفاده کنید.

می دونی علائم بارداری چیه؟ مهمترین علائم در شروع بارداری در این مقاله بخمونید.

مشاوره مامایی لیلا علی آبادی خدمات تعیین جنسیت و زایمان آسان و درمان تنبلی تخمدان و روابط زناشویی و مشاوره مامایی ارائه میدهد با روش های درمانی خاص و منحصر به فرد که همراه با نسخه نویسی الکترونیکی با تا درمان کامل شما در کنارتان خواهیم بود.

به‌نظرتون این مطلب چطور بود؟
+1
1
+1
0
+1
0

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا علی‌آبادی

مشاوره مامایی

لیلا علی ابادی عضو انجمن علمی مامایی ایران٬ عضو نظام پزشکی ایران با شماره نظام پزشکی:م-۶۶۴۳۸ ٬ کارشناس مامایی و ماماهمراه٬ دارای مدرک زایمان فیزیولوژیک در حوزه ورزش بارداری و یوگای بارداری و زایمان مشاوره تغذیه برای بارداری سریع و اموزش تغذیه در بارداری دوره های آمادگی برای زایمان و مشاوره های زناشویی و رابطه جنسی فعالیت دارند.

 

مزایای ویزیت آنلاین:

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر