دیابت در بارداری

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دیابت در بارداری نوعی دیابت است که می تواند در دوران بارداری در زنانی که قبلاً دیابت نداشته اند ایجاد شود. هر ساله 2 تا 10 درصد از بارداری ها تقریبا منجر به دیابت بارداری میشود. مدیریت دیابت بارداری به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که بارداری سالم و کودکی سالم خواهید داشت.

دیابت در بارداری دیابتی است که برای اولین بار در دوران بارداری تشخیص داده می شود. مثل موارد دیگر دیابت، دیابت بارداری بر نحوه استفاده سلول های شما از قند اثر گذار هست. دیابت بارداری باعث افزایش قند خون می شود که می تواند بر بارداری و سلامت جنین شما تأثیر بگذارد.

در حالی که هر عارضه بارداری نگران کننده است، خبرهای خوبی نیز وجود دارد. در دوران بارداری می توانید با خوردن غذاهای سالم، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو به کنترل دیابت بارداری کمک کنید. کنترل قند خون می تواند شما و کودکتان را سالم نگه دارد و از زایمان سخت جلوگیری کند.

دیابت در بارداری مشاوره مامایی
دیابت در بارداری مشاوره مامایی

چه چیزی باعث دیابت بارداری می شود؟

دیابت در بارداری زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند انسولین کافی در دوران بارداری تولید کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ساخته می‌شود و مانند کلیدی عمل می‌کند تا قند خون را وارد سلول‌های بدن شما کند تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

در دوران بارداری، بدن شما هورمون های بیشتری تولید می کند و تغییرات دیگری مانند افزایش وزن را تجربه می کنید. این تغییرات باعث می‌شود سلول‌های بدن شما از انسولین به‌طور مؤثرتری استفاده کنند، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود. مقاومت به انسولین نیاز بدن شما به انسولین را افزایش می دهد.

اکثر زنان که باردار هستند در اواخر بارداری مقداری مقاومت به انسولین را تجربه میکنند. با این حال، برخی از زنان حتی قبل از باردار شدن، مقاومت به انسولین دارند. آنها بارداری را با افزایش نیاز به انسولین شروع می کنند و احتمال ابتلا به دیابت در بارداری بیشتر است.

پیشگیری از دیابت نوع 2

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به دیابت در بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای پیشگیری از آن انجام دهید. با مشاوره مامایی خود در مورد چگونگی کاهش خطر و هر چند وقت یکبار بررسی قند خون خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که در مسیر درست هستید.

علائم و عوامل خطر
دیابت در بارداری معمولاً هیچ علامتی ندارد. سابقه پزشکی شما و اینکه آیا شما هر یک از عوامل خطر را دارید ممکن است به مشاوره مامایی خود نشان دهد که ممکن است دیابت بارداری داشته باشید، اما برای اینکه مطمئن شوید باید آزمایش شوید.یکی از عوامل خطر دیابت بارداری ابتلا به فشار خون هست.

مشکلات بهداشتی مرتبط
ابتلا به دیابت در بارداری می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را افزایش دهد. احتمال این که می تواند احتمال خطر داشتن یک نوزاد بزرگ را که باید با سزارین به دنیا بیاورد افزایش دهد.

دیابت در بارداری مشاوره مامایی
دیابت در بارداری مشاوره مامایی

اگر دیابت در بارداری دارید، کودک شما در معرض خطر بیشتر موارد زیر است:

1-بسیار بزرگ (9 پوند یا بیشتر)، که می تواند تحویل را دشوارتر کند
2-زود به دنیا آمدن، که می تواند باعث تنفس و مشکلات دیگر شود
3-داشتن قند خون پایین
4-مبتلا شدن به دیابت نوع دوم در قسمتهای بعدی زندگی

پیشنهاد میشود که مقاله علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟  خوانده شود.


سطح قند خون شما معمولاً پس از تولد نوزاد به حالت عادی باز می گردد. با این حال، حدود 50 درصد از زنان مبتلا به دیابت بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. شما می توانید با رسیدن به وزن بدن سالم پس از زایمان، خطر خود را کاهش دهید. 6 تا 12 هفته پس از تولد نوزاد و سپس هر 1 تا 3 سال یکبار به مشاوره مامایی مراجعه کنید تا قند خون خود را آزمایش کند تا مطمئن شوید که سطح شما در حد هدف است.

آزمایش دیابت بارداری
مهم است که برای دیابت در بارداری آزمایش شوید تا بتوانید برای محافظت از سلامت خود و کودکتان درمان را شروع کنید.دیابت بارداری معمولاً در حدود هفته 24 بارداری ایجاد می شود، بنابراین احتمالاً بین 24 تا 28 هفته آزمایش خواهید شد.اگر در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری هستید، ممکن است مشاوره مامایی زودتر از شما آزمایش کند. قند خونی که در اوایل بارداری بالاتر از حد طبیعی است ممکن است نشان دهنده دیابت نوع 1 یا 2 باشد تا دیابت بارداری.

جلوگیری از دیابت در بارداری

قبل از باردار شدن، اگر اضافه وزن دارید و فعالیت بدنی منظمی دارید، ممکن است بتوانید با کاهش وزن از دیابت بارداری پیشگیری کنید.اگر قبلاً باردار هستید سعی نکنید وزن خود را کاهش دهید. برای اینکه کودکتان سالم باشد، باید مقداری وزن اضافه کنید – اما نه خیلی سریع. با مشاوره مامایی خود در مورد مقدار وزنی که طول بارداری سالم اضافه کنید مشورت کنید.

درمان دیابت بارداری

شما می توانید کارهای زیادی برای مدیریت دیابت بارداری خود انجام دهید. به تمام قرارهای قبل از زایمان خود بروید و برنامه درمانی خود را دنبال کنید، از جمله:قند خون خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که سطح شما در محدوده سالم باقی می ماند.استفاده از غذاهای سالم در اندزه های مناسب در تایم های مناسب. یک برنامه غذایی سالم که توسط پزشک یا متخصص تغذیه ایجاد شده است را دنبال کنید.

فعال بودن. فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط ​​(مانند پیاده روی تند) قند خون شما را کاهش می دهد و شما را نسبت به انسولین حساس تر می کند، بنابراین بدن شما به انسولین نیاز ندارد. مطمئن شوید که با پزشک خود در مورد نوع فعالیت بدنی که می توانید انجام دهید و اینکه آیا انواعی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، مشورت کنید.نظارت بر کودک شما پزشک رشد و تکامل کودک شما را بررسی خواهد کرد.اگر تغذیه سالم و فعال بودن برای کنترل قند خون شما کافی نیست، پزشک ممکن است انسولین، متفورمین یا سایر داروها را تجویز کند.

دیابت در بارداری مشاوره مامایی
دیابت در بارداری مشاوره مامایی

چه زمانی باید به مشاوره مامایی مراجعه کرد؟
در صورت امکان، زودتر به دنبال مراقبت های بهداشتی باشید. زمانی که برای اولین بار به تلاش برای باردار شدن فکر می کنید.تا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما بتواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را همراه با سلامت کلی شما بررسی کند. هنگامی که باردار شدید،مشاوره مامایی شما را از نظر دیابت در بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری شما بررسی می کند.البته شما میتوانید با داشتن یک مامای همراه خوب زایمان آسان تری را تجربه کنید.

اگر به دیابت در بارداری مبتلا می شوید، ممکن است نیاز به چکاپ بیشتر داشته باشید. این موارد به احتمال زیاد در سه ماه آخر بارداری رخ می دهد، زمانی که مشاوره مامایی شما سطح قند خون و سلامت کودک شما را کنترل می کند.

به‌نظرتون این مطلب چطور بود؟
+1
7
+1
11
+1
3

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا علی‌آبادی

مشاوره مامایی

لیلا علی ابادی عضو انجمن علمی مامایی ایران٬ عضو نظام پزشکی ایران با شماره نظام پزشکی:م-۶۶۴۳۸ ٬ کارشناس مامایی و ماماهمراه٬ دارای مدرک زایمان فیزیولوژیک در حوزه ورزش بارداری و یوگای بارداری و زایمان مشاوره تغذیه برای بارداری سریع و اموزش تغذیه در بارداری دوره های آمادگی برای زایمان و مشاوره های زناشویی و رابطه جنسی فعالیت دارند.

 

مزایای ویزیت آنلاین:

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر