زگیل تناسلی

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ویروس زیگل تناسلی عامل ایجاد زیگل است.این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه جنسی است.و در حدود سن ۱۴ تا ۵۹ سالگی ۴۳ درصد شیوع دارد.و به طور کل در زنان باردار ۱۵ درصد شیوع دارد.ابتدا درباره تاریخچه کشف این ویروس باهم صحبت کنیم.در اوایل سده ۲۰ میلادی،سرطان دهانه رحم بین روسپیان شیوع بالایی پیدا کرد و پزشکان متوجه این همه گیری شدند.

عفونت با ویروس زیگل تناسلی (HPV) یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که می‌توانند از طریق جنسی منتقل شوند و به دلیل ارتباط واضح با سرطان دهانه رحم در زنان و ارتباط بالقوه آن با سایر بدخیمی‌های تناسلی، یک مشکل مهم بهداشت عمومی است.

این در حالی بود که راهبه ها ( کسانی که قبل از پیوستن به صومعه ها فعالیت جنسی نداشتند ) بسیار کم به سرطان دهانه رحم مبتلا می شدند. نکته مهم دیگه این بود که زنانی که با مردانی ازدواج می کردند که همسرانشون به خاطر سرطان دهانه رحم در گذشته بود هم شیوع بالایی از نظر سرطان دهانه رحم داشتند.

همه این عوامل باعث ایجاد یک جرقه شد و با بررسی هایی که صورت گرفت،پژوهشگران متوجه شدند که یک بیماری آمیزشی عامل ایجاد سرطان دهانه رحم است.اما در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی،پژوهشگران ویروس زیگل تناسلی یا HPV را به عامل ایجاد کننده سرطان دهانه رحم معرفی کردند. مشاوره در مامایی لیلا علی آبادی سعی کرده در این مقاله توضیحات کامل را بدهد.

مشاوره در مامایی
مشاوره در مامایی

ویروس زگیل تناسلی :

این ویروس بیش تر از ۱۵۰ تایپ شناخته شده دارد که از بین این ۱۵۰ تایپ ۴۰ تایپ مربوط به دستگاه تناسلی است.که این تایپ های مرتبط با دستگاه تناسلی از لحاظ ارتباط با کانسر سرویکس ( سرطان دهانه رحم ) به دو دسته تقسیم می شوند :

۱.کم خطر

تایپ های کم خطر می توانند سبب :

● تغییرات خوش خیم سلول های دهانه رحم ( low grade )

● زگیل های ناحیه تناسلی

● پایپلوماتوز تنفسی عود کننده (recurrent respitratory papilomatosis )

۲.پرخطر

تایپ های پر خطر می توانند باعث ایجاد :

● طیف وسعی از تغییرات خوش خیم تا بدخیم سلول های دهانه رحم شوند. ( low grade to high grade )

● ضایعات پیش سرطانی

● سرطان دهانه رحم ( کانسر سرویکس )

● سرطان پنیس

● سرطان آنال

● سرطان واژینال

● سرطان ولوا

● اوروفارنژیال

مشاوره در مامایی
مشاوره در مامایی

راه های انتقال ویروس زیگل تناسلی :

مشاوره در مامایی به راحتی به شما متواند در تشخیص و درمان این بیماری زیگل تناسلی کمک کند. به طور کلی انتقال این ویروس از طریق تماس جنسی ( مقاربت ) یا تماس های نزدیک مثل تماس دهانی ژنیتالی یا ژنیتالی ژنیتالی ( غیر مقاربتی ) صورت می گیرد.پس نتیجه ای که می گیریم،صرف وجود مقاربت برای انتقال ویروس لازم نیست.

راه های انتقال غیر جنسی : انتقال از مادر به شیرخوار که شیوع کمتری دارد.

انتقال ویروس زیگل تناسلی یا HPV بین شرکای جنسی :معمولا شایع است.انتقال از زنان به مردان شایع تر از انتقال از مردان به زنان است.تابو های اشتباهی که وجود دارد.صندلی دستشویی ( toilet scat ).بغل کردن.دست دادن.شنا کردن در استخر.مصرف مواد غذایی یا از طریق قاشق و چنگال.رعایت نکردن بهداشت.راه هایی بالا موجب انتقال ویروس پایپلومای انسانی ژنیتالی نمی شود.

عفونت HPV :

به طور کل و معمول عفونت های ناشی از این ویروس گذرا هستند و موجب ایجاد مشکل بالینی و عارضه دار نمی شوند و بدون علامت هستند.یک نکته جالب که وجود دارد ویروس HIV اثر پینگپونگی ندارد.

اثر پینگ پنگیچیه؟

یعنی یک زوج در رابطه مکررا هم رو آلوده نمی کنند.

ارتباط ایدز و ویروس پاپیلومای انسانی :

ویروس پاپیلومای انسانی یا HIV در افراد مبتلا به HIV پیشرفت سریعی دارد؛به همین علت است که :

《 سرطان دهانه رحم یا همان کانسر سرویکس دربین بیماران مبتلا به ایدز دیده می شود. 》

زگیل تناسلی :

دوره نهفتگی یا دوره کمون چیه..!؟

این دوره برای این بیماری می تواند تا سال ها ادامه پیدا کند.اما دوره قابل مشاهده بودن آن بین سه هفته تا یک سال متغیر است.با مشاوره در مامایی به راحتی قابل درمان است.پس نتیجه این پارت میشه :زمانی ابتلا یا اکتساب به ویروس پاپیلومای انسانی  HPV  را نمی توان به صورت قطعی تعیین کرد.ممکن است فرد سال ها یا ماه ها قبل مبتلا به این ویروس شده باشد اما تظاهرات آن ظهور پیدا نکند.ما میتوانیم در مشاوره در مامایی درباره زیگل تناسلی بهرین راه درمان را بهتون بدهیم.

زیگل تناسلی چه شکلیه؟

برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بی رنگ در ناحیه تناسلی شبیه گل کلم “در برخی موارد ممکن است تیره تر یا روشن تر از رنگ پوست فرد باشد.اما اغلب این زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.اما بالعکس گاهی ممکن است به شکل چند دسته بزرگ مشاهده شوند.این ضایعات دردناک نیستند.

برخی شکل های مختلف آن :

▪︎ شبیه گل کلم

▪︎ کاکل دار

▪︎ نوک تیز

▪︎ قارچمانند

▪︎ نامنظم

▪︎ پاپیلاری

مشاوره در مامایی
مشاوره در مامایی

یک سری رفتار ها و عواملی وجود داره که احتمال آلودگی به ویروس HPV رو افزایش میده چیه؟

■ فعالیت جنسی زیاد

■ داشتن شریک جنسی متعدد که به اصطلاح به این افراد مولتی پارتنر میگن

■ نژاد : قطعا نژاد یک فاکتور غیر قابل تغییره ولی ما به سبب شناخت این عامل می تونیم رعایت بهداشت و اصول رو قوی تر کنیم.نه صرف این که فهمیدیم مثلا نژاد من احتمال ابتلا بیشتری داره من قطعا مبتلا می شم !

■ الکل،دخانیات،تنباکو توجه کنید که :” سیگار ممکنه خطر پیشرفت به سمت سرطان رو هم در مردان و هم در زنان افزایش بده “

■ مشکلات تغذیه

■ قرص های OCP که در واقع برای جلوگیری از بارداری و یک سری موارد دیگه استفاده می شن ممکنه احتمال ابتلا رو افزایش بدن البته دقت داشته باشید که این عوامل فقط احتمال ابتلا در صورت مواجهه با ویروس رو افزایش می دهند نه این که موجب انتقال ویروس بشن !

■ سایر بیماری های آمیزشی

■ شروع فعالیت جنسی در سنین پایین

■ داشتن شریک جنسی مبتلا به HPV

■ پوست آسیب دیده : احتمال انتقال از موضع آسیب دیده بیشتر از پوست سالم است.

■ مولتی پاریته :مولتی پار به خانوم هایی گفته می شه که قبلا زایمان انجام داده اند.

■ سیستم ایمنی ضعیف :افرادی که پیوند عضو انجام داده اند یا کسانی که دارو هایی سرکوب گر سیستم ایمنی مثل کورتون مصرف میکنند یا افرادی که مبتلا به ویروس HIV هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.چون سیستم ایمنی این افراد ضعیف تر از افراد سالم است و سیستم ایمنی توانایی مقابله یا ویروس زیگل تناسلی را ندارد.

■ مردان هم جنس

باز چه چیزی باعث میشه که من مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV بشم..!؟فقط لزوم داشتن رابطه جنسی باعث میشه..!؟

یک سری موارد خیلی نادر وجود داره که امکان ابتلا به ویروس HPV رو افزایش می ده می پرسید چی ؟

• از راه لباس زیر آلوده

• حوله آلوده

• تیغ آلوده

پس نکته کلیدی که اینجا وجود داره رعایت بهداشت و استفاده نکردن از وسایل شخصی دیگران حتی اگر اون شخص خواهر مادر یا دوستتون بود رعایت بهداشت شخصی در اولویت وجود داره.

• انجام غیراصولی و غیربهداشتی روش های مختلف لیزر یا اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد توسط مراکز و آرایشگاه های غیر معتبر

خب خب یعنی دیگه نرم لیزر یا اپیلاسیون..!؟

نه نکته ای که اینجا وجود داره اینه که شما باید از اصولی بودن و بهداشتی بودن مکانی که دارید می رید مطمئن باشید.خودتون و بدنتون رو به هر کسی نسپرید و برای خودتون ارزش قائل باشید.اگر قرار لیزر کنید حتما قبل از آن برای پیدا کردن یک مرکز مطمئن با یک مشاوره در مامایی مشورت بگیرید.

مکان حضور زگیل تناسلی کجاست…!؟

توی چه قسمت هاییی از بدنم ممکنه زگیل تناسلی رو ببینم؟زگیل تناسلی ممکنه هر قسمتی از دستگاه تناسلی پیدا بشه.

ویروس HPV در :گردنه رحم ( سرویکس )-واژن (مهبل)-مجرای ادراری-مقعد

و بافت های مخاطی مثل : ملحتمه چشم،دهان و بینی پیدا بشه.شرکای جنسی ویروس را به راحتی به یکدیگر منتقل می کنند.خب پس چطوری از انتقال ویروس HPV جلوگیری کنیم..!؟

استفاده از کاندوم

در صورتی که به صورت صحیح و همیشگی و مداوم باشد می تواند احتمال انتقال ویروس HPV را کاهش دهد.اما چون بافت ها و ضایعات اطراف زگیل هم دارای ویروس هستند استفاده از کاندوم به طور ۱۰۰ درصد و قطعی نمی تواند جلوی انتقال ویروس را بگیرد.” تا زمان از بین رفتن زگیل از رابطه به شریک جنسی جدید خودداری شود “‘ زگیل تناسلی قابل درمان است ‘

اما ویروس آن یعنی ویروس پایپلومای انسانی (HPV) حذف نمی شود به همین خاطره که عود پس از درمان زگیل شایع هست.

واکسن :

موسسه ملی سرطان در آمریکل اعلام کرد که اثر بخشی واکسن های ضد ویروس HPV نزدیک به 100 درصد است.

و تزریق گسترده واکسن در سرتاسر دنیا،به طور بالقوه منجر به کاهش 90 درصدی بروز سرطان دهانه رحم خواهد شد :

۳ واکسن :

 گارداسیل ۴ ظرفیتی

سرواریکس دو ظرفیتی

گارداسیل ۹ که ۹ ظرفیت

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ( CDC ) واکسیناسیون را در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی توصیه می کند.تا خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم و سایر سرطان ها را کاهش دهد.واکسن دو دوز،۶ و ۱۲ ماه دارد.خب من مبتلا شدم به ویروس HPV واکسن نمی زنم دیگه !

گوش کن :

این واکسن زگیل تناسلی موجود رو درمان نمی کنه اما باز هم توصیه به واکسن میکنیم چرا ؟چون از انواع دیگه ویروس پاپیلومای انسانی که فرد دچار اون نشده جلوگیری می کنه ” پس درسته که الان مبتلا هستی و حتی زگیل تناسلی داری اما توصیه ما تزریق واکسن هست تا از سایر تایپ های این ویروس در امان باشی..’

همه می تونن واکسن بزنن..!؟

با ویزیت آنلاین مامایی به راحتی بهتون میگم که شما کی وچه زمانی از واکسن استفاده کنید و آیا اصلا شرایط شو دارید یا نه.

من باردارم من شیردهی انجام میدم،چیکار کنم ؟

● در بارداری منع تجویز واکسن داریم.

● اما در شیردهی منعی وجود نداره در هر حال یک ماه پس از تزریق احتمال اختلالات تنفسی در نوزاد تغذیه کننده شیرمادر افزایش پیدا میکنه “

خب من واکسن زدم حالا می فهمم باردارم..!؟چیکار کنم ؟برای بچه ام اتفاقی نیوفته ؟بقیه دوز هاش رو بزنم ؟خطر سقط همراه با واکسن گزارش نشده اما اگر مشخص شد خانوم باردار هست باید تجویز بقیه دوز ها به بعد از اتمام بارداری محول بشه.

● افرادی که سابقه واکنش حساسیتی یا Immediate hypersensitivity به هر نوعی از واکسن داشتند منع تجویز دارند.اگر شما به مشکل برخوردید میتوانید با مشاوره مامایی در تماس باشید

● هر گونه حساسیت به مخمر نان

● هر گونه حساسیت به لاتکس

● کودکان زیر ۹ سال

● افراد دارای ضعف ایمنی

مشاوره در مامایی و درمان :

هدف از درمان با کمک مشاوره مامایی به این صورت است که،برداشتن زیگل تناسلی است،ریشه کن کردن عفونت ویروسی ممکن نیست “

درمان ها شامل زیگل تناسلی :

۱.سرما درمانی : منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع

۲.سوزاندن زگیل با برق : الکترو کوتری

۳.بریدن زگیل با وسایل جراحی

با بی حسی موضعی انجام می شود.

۴.لیزر درمانی :

• هزینه زیاد

• برای زگیل های شدید و گستره و درمان سخت استفاده می شود.

۵.درمان دارویی :

□ پودوفیلین

□ پودوفیلوکس

□ کرم ایمی کیمود

□ اینترفرون

□ سین کاتکین ها و…

در بارداری منع دارند.

۶.پلاسماتراپی : یک روش درمان حمایتی است و با سایر روش ها استفاده می شود.

نکاتی که حتما باید رعایت کنید :

● اجتناب از انجام لیزر و اپیلاسیون در مراکز غیر مجاز

● عدم دستکاری نواحی مبتلا ب زگیل

● عدم استفاده از تیغ برای اصلاح موهای ناحیه تا زمان بهبودی کامل

● معاینه و درمان هر دو زوج ● استفاده از وسایل حفاظتی مثل کاندوم در روابط جنسی

تشخیص دقیق اولین قدم ضروری در درمان زیگل تناسلی خارجی است. آنها می توانند صاف، گنبدی شکل، کراتوتیک، ساقه دار و گل کلم شکل باشند. آنها ممکن است به صورت منفرد، خوشه ای یا به صورت پلاک ظاهر شوند . درک تظاهرات مورفولوژیکی این ضایعات برای تشخیص دقیق زیگل تناسلی خارجی و تمایز آنها از سایر ضایعاتی که آنها را تقلید می کنند ضروری است.

همانطور که قبلا ذکر شد، زگیل منحصر به بافت تناسلی خارجی نیست. قرار گرفتن در معرض جنسی می تواند با زگیل در مجرای ادرار و در ناحیه گوشت، دهانه رحم، واژن، مقعد و حفره دهان همراه باشد. با این حال، زگیل‌های دهانه رحم به پزشکان نیاز دارند که دیسپلازی با درجه بالا را با استفاده از تست پاپانیکولائو (پاپ) قبل از درمان رد کنند.

تشخیص زیگل تناسلی

زیگل تناسلی خارجی را می توان از طریق بازرسی مستقیم بصری با نور روشن و بزرگنمایی تشخیص داد . میاتوس ادراری نر و حفره ناویکولاریس را می توان به طور کامل با اتوسکوپ و پخش کننده کوچک بررسی کرد . بیوپسی به طور معمول توصیه نمی شود. با این حال، زمانی که زیگل تناسلی خارجی به درمان پاسخ نمی دهند یا زمانی که به دلیل تغییر رنگ آبی یا سیاه، رشد ناگهانی اخیر یا افزایش رنگدانه، یا تثبیت به ساختارهای زیرین مشکوک به نئوپلازی است، بیوپسی و ارزیابی بافت شناسی باید انجام شود .سعی

در صورت مشکوک شدن به نئوپلازی یا زمانی که زیگل تناسلی خارجی سرکش هستند، باید به یک پزشک آموزش دیده خاص ارجاع داده شوند . آزمایش‌های تخصصی، از جمله آزمایش استووایت و سنجش‌های نوع ویروس، به طور معمول برای تشخیص دقیق توصیه نمی‌شوند . هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد آزمایش‌های مولکولی برای اسیدهای نوکلئیک (به عنوان مثال، سنجش‌های جذب هیبریدی) موثر هستند، و در تشخیص یا مدیریت روتین زیگل تناسلی خارجی توصیه نمی‌شوند.

آیا شما مشکل واژینیسموس دارید؟اگر دوست دارید علائم این بیماری رو بدانید و روشه های درمان آن را بدانید حتما مقاله واژینیسموس را مطالعه کنید.

مشاوره مامایی

مشاوره در مامایی یکی از بهترین راه و گزینه ها برای درمان زیگل تناسلی میباشد.به این علت که با تجربه ای که ماماها دارند و مشاهده و بررسی مورد متعدد و تجربه ای که در زمینه درمان دارند به راحتی میتوانند به درمان آن به پردازند.سعی کنید برای درمان پیش افراد با تجربه و کار بلد بروید.البته شما میتوانید با مشاوره در مامایی به تعیین جنسیت و زایمان آسان و تنبلی تخمدان و روابط زناشویی و مشاوره مامایی را هم مشاوره بگیرید.

به‌نظرتون این مطلب چطور بود؟
+1
3
+1
0
+1
0

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا علی‌آبادی

مشاوره مامایی

لیلا علی ابادی عضو انجمن علمی مامایی ایران٬ عضو نظام پزشکی ایران با شماره نظام پزشکی:م-۶۶۴۳۸ ٬ کارشناس مامایی و ماماهمراه٬ دارای مدرک زایمان فیزیولوژیک در حوزه ورزش بارداری و یوگای بارداری و زایمان مشاوره تغذیه برای بارداری سریع و اموزش تغذیه در بارداری دوره های آمادگی برای زایمان و مشاوره های زناشویی و رابطه جنسی فعالیت دارند.

 

مزایای ویزیت آنلاین:

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر