زایمان طبیعی یا سزارین کدام زایمان بهتر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید

مشاوره مامایی لیلا علی آبادی قرار است که به شما مامان های گل بگه که زایمان طبیعی یا سزارین کدوم رو انتخاب کنید یا مناسب شماست؟یکی از دغدغه هایی که ذهن مامان های گل رو همیشه از ابتدای بارداری یا شاید حتی قبل از بارداری درگیر می کنه اینه که کدوم روش زایمان بهتره ؟ زایمان طبیعی یا سزارین ؟چطوری نوع زایمانم رو انتخاب کنم ؟از کجا بفهمم کدوم روش زایمان برای مناسبه ؟

مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی
مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی

از کجا بفهمم کدوم روش زایمان برای مناسبه ؟یا حتی کدوم روش برای من ضرر داره و باعث آسیب به من و نوزادم میشه ؟برای درک بهتر این موضوع اولین پیشنهاد ما آگاهی از فرایندها،شرایط مزایا،معایب و… هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین هست.

برای درک بهتر و انتخاب بهترین روش زایمان برای شما، ضرورت دارد که با فرایند، شرایط، مزایا و معایب هر دو نوع زایمان طبیعی و سزارین آشنا شوید. این آگاهی به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بهتری در انتخاب روش زایمان بگیرید و موجب آسیب و خطرات برای شما و نوزادتان نشوید.

زایمان طبیعی یا سزارین
زایمان طبیعی یا سزارین

زایمان سزارین ( Cesarienne )

سزارین خارج کردن جنین از طریق برش بر روی شکم و رحم شایع ترین عمل جراحی در زنان می باشد.که در زبان فارسی به آن عمل رُستَم زایی یا رُستمینه می گویند.داستانی در شاهنامه داریم که :مشخص می کند این روش در ایران قدمتی هزاران ساله دارد.رستم فرزند زال و رودابه به علت درشتی و بزرگ بودن تحمل مادر را در حین فارغ شدن طاق می‌کند و درد بسیاری به مادر می دهد.زال برای رهایی همسر از درد و حل مشکل از سیمرِغ کمک می خواهد.

و این پرنده افسانه ای روشی را به زال آموزش می دهد تا رودابه را از درد رها کند.این روش در واقع همان سزارین امروزی است.افسانه ها می گویند که ژولیوس سزار با این روش به دنیا آمده است.شما با کمک گرفتن از مشاوره رایگان مامایی به راحتی به این موضوع پی می برید که سزارین خوب هست یا نه؟!

مشاوره رایگان مامایی
مشاوره رایگان مامایی

بر اساس یک قانون رومی :

اگز زنی در چند هفته آخر بارداری جان خود راه به هر دلیلی از دست بدهد؛برای حفظ جان کودک این عمل بر روی مادر انجام می شود.زایمان سزارین در واقع یک دخالت در فرآیند فیزیولوژیک بدن است که با نقص یا مشکلی در سیستم مواجه شده است.و ما برای کاهش عوارض و آسیب از آن استفاده می‌کنیم.در این روش با ایجاد برش بر روی دیواره شکم و در انتها رحم،جنین را از آن خارج می کنند.ایران پس از برزیل دومین کشور با آمار بالای سزارین است.

در روش سزارین از بی هوشی عمومی که به سرعت فرد به خواب می رود یا بی حسی استفاده می شود که عوارض منحصر به خود را دارد.

بی حسی :

۱.اسپاینال : نخاعی

۲.اپی دورال

۳.هر دو

به طور کل از بی هوشی عمومی به طور روتین استفاده نمی شود و در موارد اورژانس کاربرد دارد و زمانی که از بی حسی موضعی استفاده می‌کنیم مادر هوشیار است.و توانایی شنیدن صدا و… را دارد و به هنگام تولد نوزاد می تواند آن را ببیند یا بغل بگیرد.سزارین در واقع یک زایمان ساده،بی دردسر و سریع است که اکثر مادران علاقه به انجام آن دارنددر حالی که بسیاری از مادران درباره عوارض و مشکلات به وجود آمده به وسیله زایمان سزارین نا آگاه اند.

و فقط به علت ترس از زایمان طبیعی و راحتی زایمان سزارین سراغ آن می روند ابتدا باید بدانیم سزارین یک جراحی محسوب می شود و مانند تمام جراحی ها عوارض همراه دارد

عوارض زایمان سزارین

□ ریسک جراحی باز :خطرهای جراحی مادر در حاملگی فعلی و بعدی

□ افزایش مرگ و میر مادری

□ زمان بستری شدن در مقایسه با زایمان طبیعی دو برابر است

□ عوارض بیهوشی مثل : حالت تهوع ،استفراغ ، سردرد ،کمردرد

□ باید بدانید که در زایمان سزارین 1000 سی سی خون از دست می رود که این حجم دو برابر حجم خونی است که در زایمان طبیعی از دست می رود.

□ ریسک حاملگی های پرخطر به علت سزارین افزایش میابد

● جفت سرراهی

● زایمان زودرس

● چسبندگی های رحم

● وزن کم هنگام تولد

● یکی دیگر از عوارض احتمالی سرازین آسیب به مجاری ادراری،مثانه و رحم است.

پارگی مثانه ۱.۴ در هر ۱۰۰۰ عمل جراحی

آسیب حالب ۰.۳ در هر ۱۰۰۰ عمل جراحی

● البته که ریسک عفونت ها افزایش میابد؛عفونت رحم شایع است.

● تشکیل ترومبوز های وریدی جزء خطرناک ترین عوارض آن محسوب می شود.

مثل ترومبوآمبولیسم

● کودکانی که با این روش به دنیا می آیند در معرض ابتلا به

آسم،دیابت و آلرژی هستند.

□ هزینه این روش بیشتر است.

□ سزارین تکراری

مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی
مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی

مزایا زایمان سزارین:

▪︎ بی دردی

▪︎ زایمان سریع

▪︎ مشخص بودن زمان زایمان

▪︎ محافظت از لگن

▪︎ کاهش خطر نوزادی

مشاوره رایگان مامایی
مشاوره رایگان مامایی

زایمان طبیعی ( زایمان واژینال یا NVD )

همونطور که از اسم این نوع زایمان مشخص میشه این نوع زایمان روشی فیزیولوژیک و مطابق با بدن هست.این نوع زایمان در حال حاضر روش ارجح زایمان به ویژه در بیمارستان های دوستدار مادر و کودک است.اما از آنجایی که زایمان طبیعی فرآیندی است که مادران را نگران میکند و ترس از درد یا ابهاماتی که درباره زایمان طبیعی وجود دارد این روش زایمان را ترسناک کرده و بعضی مادران با شنیدن نام زایمان طبیعی دچار دلهره می شوند.

انتخاب آگاهانه هدفی است که در این مقاله به دنبال آن هستیم البته درکنار این مقاله شما میتوانید مشاوره رایگان مامایی را هم به صورت آنلاین داشته باشید.

زایمان طبیعی به طور کلی از نظر تئوری به ۴ مرحله اساسی تقسیم می شود :

● مرحله اول : مرحله شروع درد های اصلی و واقعی زایمانی است که شامل انقباضات منظم رحم می باشد.

 این مرحله دارای دو فاز :

● نهفته

● فعال

می باشد.

مشاوره رایگان مامایی
مشاوره رایگان مامایی

فاز فعال :

 ▪︎ مدت زمان مشخص و دقیقی ندارد و مدت آن متغیر است و از ۵ تا ۸ ساعت بین زنانی که زایمان نداشته اند تا زنان پاروس ( قبلا زایمان داشته اند ) متفاوت است.

▪︎ در این مرحله انقباضات رحمی نامنظم و پراکنده و هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تکرار می شود.

▪︎ و با گذر زمان به تدریج فاصله این انقباضات کم و شدت و مدت طول انقباض ها افزایش و نظم بر انقباضات حاکم می شود .

▪︎ در این مرحله دهانه رحم یا سرویکس شروع به دیلاتاسیون یا باز شدن می کند

و دهانه رحم تا حدود قطر ۳ تا ۵ سانتی متر گسترش می یابد.

فاز فعال :

▪︎ در این مرحله سرعت دیلاتاسیون سرویکس افزایش میابد.

▪︎ تعداد و قدرت انقباضات زیاد می شود.

▪︎ با دیلاتاسیون کامل ( ۱۰ سانتی متر ) این مرحله به پایان می رسد.

نکته کلی و مهمی که درباره این مراحل و زایمان طبیعی وجود دارد :هر زنی الگوی زایمان منحصر به فرد خود را دارد “پس باید حواسمون باشه که خودمون رو با بقیه مقایسه نکنیم حتی زایمان های مختلفمون رو باهم مقایسه نکنیم شرایط تغییر پذیر هستند و نباید بر اساس تجربیات دیگران تصمیم گیری کنید !در مرحله اول زایمان استفاده از روش های کاهش درد و بی دردی کمک شایانی می کند.با ویزیت آنلاین مامایی لیلا علی آبادی میتوانید با کم ترین هزینه بهترین مشاوره را دریافت کنید.

روش های کاهش درد شامل :

  • آروماتراپی
  • موسیقی درمانی
  • ماساژ درمانی
  • ورزش
  • گرما درمانی
  • سرما درمانی
  • تکنیک تنفسی

حتما اگر قرار است یک زایمان طبیعی داشته باشید در روز زایمان از یک مامای همراه خوب استفاده کنید.

مرحله دوم : این مرحله از باز شدن دهانه رحم به اندازه ۱۰ سانتی تا خروج جنین رو شامل میشود

هم آغوشی مادر و نوزاد ( Bonding ) :

معمولا بیمارستان های دوستدار مادر و کودک پس از تولد نوزاد بلافاصله نوزاد را برروی شکم و سینه مادر قرار می دهند تا تماس پوست با پوست در لحظه اول زندگی نوزاد با مادر گره بخورد.هم چنین امکان شیردهی بلافاصله پس از انجام زایمان وجود دارد.که البته این کار فواید خاص خود را دارد.

  مرحله سوم : خروج جفت و پرده ها هست

مرحله آخر با نام پست پارتوم یا پس زایمان شناخته می شود :

در این مرحله ۲ ساعت علامت حیاتی مادر به طور مداوم بررسی می شود.مادر در این مرحله به آهستگی بلند می شود و به دستشویی می رود انجام این کار برای اطمینان از عدم آسیب به اجزای لگنی ضروری است.مطالب بالا کلیتی از زایمان واژینال بود :همون طور ک گفتیم زایمان طبیعی در واقع با سیستم بدنی مادرعجین شده و یک امر طبیعی و فیزیولوژیک است.که بدون دخالت دیگران هم انجام می شود.اما نکته ای که درباره دردهای زایمانی وجود دارد :

■ همون طور که گفتیم درد های زایمان قبل از انجام زایمان شروع می شود و در حین زایمان ادامه می یابد که این دردها در واقع حاصل از انقباضات رحم و همچنین فشار ناشی از سر یا اندام نمایش جنین است.

اما پس از زایمان وضعیت مادر خیلی سریع به وضعیت قبل از زایمان بر می گردد و البته کم کم حتی به وضعیت قبل از بارداری باز می گردد.

■ جنین در این نوع زایمان از کانال زایمانی خارج می شود و عامل دخالتی وجود ندارد.

■ حجم خونریزی در زایمان واژینال حدود ۵۰۰ سی سی است و این مقدار نیم خونی است که در زایمان سزارین از دست می رود.

■ یکی از مزایای فوق العاده زایمان طبیعی فشاری است کا در حین

زایمان روی قفسه سینه جنین وارد می شود.

این فشار باعث می شود مایعاتی که در ریه جنین وجود دارد خارج شود و پس از تولد تنفس بهتری و درواقع تکمیل سیستم تنفسی شود‌.

■ همچنین عوارض جراحی را نخواهند داشت.

■ جدای از این مسائل زایمان طبیعی بار اقتصادی کمتری بر روی دوش خانواده می گذارد.

مشاوره رایگان مامایی
مشاوره رایگان مامایی

عوارض زایمان طبیعی :

این رو باید بدونید که هر روشی مزایا و معایب خود را دارد و با سبک سنگین کردن هر روش و گذاشتن اونها بر روی ترازوی عقل می تونید بهترین و مناسب ترین تصمیم برای خودتون رو بگیرید اول یک نکته رو که شاید همه مادر ها به اشتباه برداشت می کنند رو بگیم :افتادگی مثانه،رحم،اعضای لگنی و… از عوارض زایمان طبیعی نیست “این عوارض در واقع به علت بارداری و فشاری حاصل از ۹ ماه تحمل وزن جنین،جفت،پرده ها،مایع آمنیون و… یا به علت ضعف عضلات لگنی ایجاد می شود.

به همین علت است که همیشه از مادران می خواهیم تا قبل از اقدام به بارداری مشاوره رایگان مامایی انجام دهند‌ و حداقل به مدت چند ماه ورزش های تقویت کننده عضلات به ویژه لگن انجام دهند.

• درد های حاصل از انقباضات رحم

• ترس از درد

• بخیه ها : که نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارند.

• احتمال برش واژن برای خروج جنین

البته عوارض زایمان طبیعی خیلی کمتر از زایمان سزارین است و زودتر تعدیل می شود.

موارد زیر نباید در زایمان طبیعی انجام شود :

○ بریچ : زمانی که نوزاد بریچ یا به اصطلاح با پا یا باسن است طولی یا در هر صورت دیگر که سر جنین پایین نباشد در این حالت توصیه انجام سزارین است.

○ بارداری چند قلویی : به طور معمول بارداری های دوقلویی یا چند قلویی به علت پوزیشن و وضعیت جنین ها سزارین انجام می دهند.

○ دفع مکونیوم : اگر تا زایمان واژینال مدت زیادی مانده باشد و مایع آمنیون ( آب دور جنین ) خیلی غلیظ و آغشته به مدفوع باشد به طور اورژانسی سزارین انجام می شود.

○ وضعیت غیر اطمینان بخش جنین : به طور کلی هر عاملی که جان جنین را تهدید کند مثل وجود افت های دیررس در نوار قلب جنین،اکسیژن رسانی نامطلوب،پایین نیامدن سر جنین و… منجر با انجام زایمان سزارین می شود.

○ هموروئید : اگر مادر به هموروئید شدید مبتلا باشد به علت احتمال خونریزی که در زایمان طبیعی وجود دارد،سزارین پیشنهاد می شود.

○ سزارین تکراری یا جراحی بر روی رحم : از آنجایی که وجود برش بر روی رحم احتمال پاره شدن رحم در طی انقباضات رحم را افزایش می دهد؛زایمان طبیعی انجام نمی شود.

○ جفت سرراهی

○ دیستوشی : توقف زایمانی

○ رگ سر راهی

○ پرولاپس بندناف

○ جنین ماکروزم : یعنی وزن بیش تر از ۴۰۰۰‌ گرم

○ ناهنجاری دستگاه تناسلی مادر مثل رحم دوشاخ یا وجود زوائدی که مانع انجام زایمان طبیعی می شوند.پس این تفکر که من حتما باید زایمان طبیعی انجام بدم باید تغییر داده بشه.

البته تمامای این موارد را باید با یک مشاوره مامایی یا پزشک بررسی کنید تا اقدامات لازم را انجام دهند.

گاهی اوقات خطراتی ما و جنین ما رو احاطه‌ میکنه که تنها راه رهایی از اون ها اقدام سریع و اورژانسی هست.و ما در این مواقع دست به دامن سزارین می بریم.اما در ارتباط با انتخاب زایمان سزارین برای تصمیم گیری در این امر مهم،خودتون رو به تجربیات دیگران متصل نکنید همونطور که گفتیم هر زایمانی منحصر به فرد هست.و تجربیات دیگران قابل تعمیم به بدن شما،بارداری شما و جنین شما نیست.با مطالعه درباره نا آگهی ها،افزایش دانش و با بینش کامل درباره روش زایمان خودتون تصمیم گیری کنید هدف کاهش آسیب ها و افزایش اطاعات شما هست.

حالا زایمان طبیعی یا سزارین ؟! سعی کنید برای این که انتخاب کنید حتما با مشاوره رایگان مامایی و پزشک خودتان در ارتباط باشید و از آنها مشورت بگیرید تا بتوانید بهترین زایمان را بدون دردسر و راحتری را داشته باشید.شما میتوانید با مشاوره مامایی به راحتی و بدون حضور در مطب مشاوره مامایی بگیرید.

در نهایت، انتخاب روش مناسب زایمان باید با توجه به وضعیت شما و نوزادتان اتخاذ شود. بهتر است با ماما خود مشورت کنید تا بر اساس شرایط شما، برای شما یک روش مناسب و منطبق با نیازهای شما تعیین کنند. همچنین، توصیه می شود درصورت امکان اطلاعات بیشتری در مورد هر دو روش زایمان طبیعی و سزارین کسب کنید و از سوالات و نگرانی های خود با ماما خود به صورت کامل سوال کنید.

مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی
مشاوره مامایی ویزیت آنلاین مامایی دکتر مامایی
به‌نظرتون این مطلب چطور بود؟
+1
3
+1
2
+1
0

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لیلا علی‌آبادی

مشاوره مامایی

مزایای ویزیت آنلاین:

ورود به سایت
نام کاربری / ایمیل / شماره موبایل خود را وارد کنید
بازیابی کلمه عبور
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
ورود به سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ثبت نام در سایت
شماره موبایل / ایمیل را تایید و اطلاعات را تکمیل کنید
ثبت نام در سایت
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید خود را در کادر زیر وارد کنید
ارسال مجدد کد تا دیگر